Inotul si conditia fizica

inotul si conditia fizica

Daca tocmai ati terminat un curs de inot cu intentia de a folosi cunostintele acumulate si a inota in mod regulat va recomand urmatorul articol.

Ca in orice activitate care presupune un efort fizic, inceputul e greu mai ales cand se face trecerea de la sedentarism spre activ.

Organismul inca nu este pregatit sa sustina un efort indelungat ( in medie 60 min. / antrenament)

Chiar daca stapaniti bine din punct de vedere tehnic un anumit stil de inot trebuie sa puneti accent si pe conditia fizica.

Aceasta conditionare fizica a organismului necesara pentru inot difera de conditia fizica a sporturilor terestre, altfel zis un sportiv antrenat (alergator) va obosi in apa la fel de usor ca un incepator.

Din pacate, conditia fizica -mai ales in apa- se cladeste greu, presupune rabdare si determinare. Vestea buna este ca odata ce reusiti sa inotati 100- 150m fara oprire in ritmul Dvs. ati si intrat intr-o alta faza, etapa de dezvoltare a conditiei fizice.Un inotator experimentat care stapaneste bine tehnica si dispune de o conditie fizica buna poate inota fara pauze 1500- 2500 de metri / antrenament (60 min.)

Sfaturi utile:

  1. Pastrand notiunile invatate in cursul de initiere (miscarile corecte ale bratelor si picioarelor armonizate cu respiratia) elaborati un plan pentru dezvoltarea conditiei fizice specifice. Tineti o evidenta a antrenamentelor ( timp / m parcursi )
  2. In aceasta etapa se recomnada 3 sedinte pe samptamana in loc de 2. Diferenta este mare si progresul este evident.
  3. Perseverenta: asa cum am mai zis in aceasta etapa progresul este mai lent presupune efort sustinut. Chiar daca aparent nu exista progres, desigur exista dar rezultatele incep sa apara dupa 2-3 luni
  4. Acest ritm de dezvoltare poate fi influentat. Un program de antrenament bine conceput prevede inot relaxat mentinand un ritm constant. E usor sa ne pierdem rabdarea si sa fortam ritmul. Folositi un ceas de mana cu cronometru pentru a monitoriza ritmul personal si evolutia.
  5. Cand simtiti imbunatatire, inotati 2 lungimi fara oprire mentinand ritmul lent relaxat. Iesiti ocazional din zona de comfort, puteti forta putin „nota” dar nu exagerati !
  6. Daca se poate apelati la prieteni, inotati impreuna. Spiritul competitiv sanatos fara exagerari ajuta: va mobilizati mai usor sa mergeti la antrenament iar in apa va puteti raporta la ritmul prietenilor. Un ritm lent se va folosi la incalzire sau la final de antrenament.
  7. Dupa un antrenament reusit deseori apare oboseala. NU va speriati este normal! Pot aparea chiar si dureri acute cel mai frecvent la brate sau umeri. Odihna este cea mai buna solutie si dupa un repaus de refacere de 1-2 zile puteti relua antrenamentele.
  8. Factorul psihologic. Nu va stresati, nu va impuneti lucruri greu de realizat. de asemenea sa nu aveti asteptari nerealiste.

Retineti, ati ales sa inotati pentru sanatatea dumneavoastra
si sa va simtiti bine !

Ghitea Remus, instructor de inot

Code007